У самоізоляції ми всі стали шеф-кухарями і фуд-експериментаторами. Одні розводять вдома чайний гриб і його похідні, інші готують за рецептами з інстаграму і блогів, треті освоюють нові доставки. Так чи інакше, всі результати потрапляють в інстаграм та інші соцмережі - зараз це єдиний доступний нам всім спосіб спілкування. Давайте дізнаємося від спеціалістів про правила зйомки їжі, щоб ваші шедеври могла оцінити не лише мама.
Світло
Практично будь-яке завдання можна вирішити, використовуючи тільки денне світло. Фото з ним виходить природною, кольори - натуральними. Це зараз актуально у фуд-фотографії, так само як і відсутність фільтрів та чіткість зображення. Чим краще світло, тим у результаті чіткішою виходить фотографія.
Якщо ми говоримо про домашню зйомку, то краще облаштувати собі фотомісце у вікна. Це може бути широке підвіконня. Якщо такого немає, можна наростити його за допомогою фанери або просто пересунути стіл до вікна.
Пару нюансів. Якщо на небі жодної хмаринки, сонячне світло припікає, а ви знімаєте на підвіконні, то все світле буде з блакитним відтінком, тіні глибокі та контрастні. Це непогано, навіть дуже гарно й атмосферно. Але далеко не завжди потрібний такий ефект. У цьому випадку можна скористатися розсіювачем світла. Він, як зрозуміло з назви, розміює пряме проміння: світло стає м’яким, а тіні та відблиски не такими контрастними. Розсіювач може бути як з фотомагазину, так і зроблений власноруч із білої нещільної тканини та підручних засобів. На ютубі є безліч відео з детальними інструкціями. Є варіант для лінивих - просто пересуньте вашу локацію трохи далі від вікна, щоб пряме проміння не досягало. Також розсіювач допоможе уникнути білих відблисків на рідких стравах.
Другий момент. У нас одне джерело світла - вікно. Значить, з боку вікна буде світліше, а з іншого боку все ті ж тіні. Тут на допомогу прийде відбивач. Встановлюємо його навпроти джерела світла - вікна, він відбиває промені на більш темні ділянки - і ваші тіні вже не такі глибокі, а світло рівномірно розподіляється по об’єкту. Якщо говорити про домашні замінники спеціального приладу - підійде звичайна алюмінієва фольга (а точніше, її блискучий бік).
Якщо намотати її на пластикову дошку для нарізання, то вийде хендмейд-відбивач з ребром жорсткості, який зручно буде фіксувати.
Композиція та ракурси
Перед тим як вибудовувати композицію кадру, дайте відповідь на запитання, що конкретно ви хочете показати. Тільки властивості страви? Цілу історію? Завжди цікавіше розглядати фотографію, відкриваючи для себе деталі. Тож додайте до вашої фотографії ці деталі. Але важливо бути логічним та послідовним. Не перестарайтесь і не додавайте предмети, які не стосуються того, що відбувається в кадрі. Це збиває з пантелику і змушує задуматись про те, що все це не по-справжньому. Не потрібно додавати корабельний канат на фотографію з креветками - ви ж не на судні. Як правильно розповісти історію? Асоціативно. Підставка з необробленого дерева, пучок розмарину перев’язаний мотузкою, гарна каструлька - всі ці нюанси змушують нас думати про провінційний етюд.
Але лаконічні композиції ніхто не відміняв. Вони інтригують і не дають прямі підказки про те, що відбувається, а ще тут є величезний простір для творчості.
Ще один композиційний прийом - розстановка акцентів. Наприклад, страва сама по собі не дуже цікава і в кадрі виглядає нудно, а фотографувати її потрібно. Є у вас каша або різотто, а може паста. Загалом, непримітна густа маса. Зробивши яскравий акцент, ви допоможете глядачу зрозуміти, що задумали показати. Також акценти можна розставити за допомогою фокусу. Не слід недооцінювати і кадрування. За допомогою нього з одного кадру можна зробити декілька більш крупних планів. Такі крупні плани завжди виграшно виглядають. Не вдалося з фоном і композицією? Кадрування все виправить.
Фактура
Тут все просто. Ми оцінюємо якість їжі за зовнішнім виглядом і запахом. Запах фотографія поки що не передає, а ось вигляд - цілком. Ми знаємо, що смачні овочі - свіжі, що капучіно повинне бути з пінкою, а курка - зі скоринкою, сир тягнеться, розрізаний манго соковитий, а стейк всередині рожевий.
Важливо показати на фото всі ці тригери, які викликають апетит і асоціюються з продуктом. Для ефекту більшої свіжості “з грядки” покропіть овочі або зелень водою. Взагалі “намазати маслом” - універсальний прийом, якщо ви ще не дуже добре знімаєте, наприклад, одну страву 2 години підряд, а вона вже до кінця першої виглядає не дуже свіжо.
Колір
Головне завдання фуд-фотографії - викликати бажання з’їсти те, що на картинці. Колір тут допомагає досягти тієї самої виразності кадру, звертає або, навпаки, відволікає увагу. Добре поєднуються між собою контрастні кольори (які розташовані один навпроти одного у кольоровому колі). Гарно виглядають монохромні композиції, які складаються з предметів різних відтінків одного кольору. Також вдале поєднання - з сусідніх у кольоровому колі кольорів.
Безпрограшний варіант - поєднання між собою кольорів з однаковою щільністю: яскравого з яскравим, світлого зі світлим, темного з темним. Поєднуються кольори однієї температури (холодні з холодними, теплі з теплими). Білий, сірий і чорний - універсальні кольори. Вони чудово поєднуються з усіма іншими, тому в ресторанах частіше всього білий посуд.
Звісно, у всіх різні кольорові вподобання. І знімає кожний у тій палітрі, яка подобається йому. Правда, вважається, що синій і фіолетовий менше всього викликають апетит, а ось жовті, помаранчеві та червоні відтінки, навпаки, вважаються найбільш апетитними.
Запорука вдалої фотографії, окрім вже перерахованого - це досвід. На початку можна витрачати на зйомку набагато більше часу, шукаючи той самий ракурс, що показати те, що задумали. Часом достатньо просто поміняти тарілку або змінити колір фону - і композиція складеться. Просто почніть - і не помітитите, як втягнетесь.
Фуд-стилізація
Для того, щоб їжа вийшла апетитною та яскравою, потрібно правильно підібрати посуд. Наприклад, якщо ця страва приглушених коричневих тонів, краще брати яскравий посуд. Гречка з грибами буде гарно виглядати у яскраво-синій тарілці або соковито-зеленій.
Посуд не повинен багато на себе брати, але водночас він, як аксесуар, повинен доповнювати. Навіть якщо ви хочете показати саме тарілку, її вміст повинен як мінімум відповідати стилю посуду. Не слід сприймати це буквально. Не завжди азійську страву потрібно показувати у тарілці з ієрогліфами - можна розширити межі і скористатися чимось лаконічним із завершеною формою. Або згадати про те, що в Азії вам можуть подати страву у будь-якій тарілці, тільки б з неї було зручно їсти.
Де знайти класний посуд і прибори? Покопайтеся на антресолях. Іноді там можна знайти чудові вінтажні екземпляри, які наші мами хотіли забути або які наші бабусі свого часу заховали. Також, багато цікавого можна знайти у спеціалізованих магазинах, японських і корейських магазинчиках, місцевих брендів посуду, а ще іноді справжні скарби трапляються на іноземних барахолках.
Що в тарілці
Важливо не перевантажувати тарілку. Жодних зайвих об’єктів, які не стосуються страви, не входять до її складу або не підкреслюють задум.
Наприклад, пельмені. Якщо у вас в кадрі пельмені, подумайте, з чим їх їдять. На думку спадає вершкове масло, зелень і сметана. Як гарно обіграти цей непримітний набір, щоб зелень не перекривала пельмені, а сметана і масло не виглядали нудною білою плямою? Ви можете доповнити їх шматочком вершкового масла, наперед змішаним з дрібно нарізаним кропом. Таким чином у кадрі з’явиться гарний зелений шматочок масла, який стане логічним акцентом і буде привабливо танути на паруючих пельменях. Або трохи прикрасьте їх подрібненою зеленню, а поряд поставте креманку зі сметаною, посипаною товченим чорним перцем або паприкою.
Ніяких зайвих інгредієнтів. Краще зробіть щось цікаве з уже наявних. Якщо у вас в кадрі рагу із баранини з фенхелем і морквою, можна зробити гарну глазуровану моркву. Якщо це капустяні деруни - зробіть їх з червоної капусти. Смак не зміниться, проте вони набудуть цікавого глибокого фіолетового кольору.
Приправи
Слід віддати належну шану приправам: вони додають стравам текстури і фактури. Але і їх потрібно використовувати у тему страви, тобто тільки якщо з ними страва насправді буде смачнішою або вони входять до її складу. Не розкидайте приправи навколо тарілки - можливо, вам здаватиметься це гарним, але насправді досить тривіально і трохи дивно, адже у звичайному житті ви так не робите.
Фрукти, овочі, трави та квіти
Якщо це свіжі продукти, то є обов’язкова умова: вони повинні бути соковитими та свіжими, а фотографії трав і квітів повинні виділяти аромат. Щоб зелень залишалась свіжою на фотографії, про неї з самого початку потрібно потурбуватися - обгорніть її мокрим рушником і покладіть в холодильник. Якщо зелень трохи підв’яла, то півгодини у холодильнику в холодній воді її реанімують.
Фрукти та овочі краще всього різати безпосередньо в кадрі (щоб крапельки соку витікали). Не забувайте, що деякі овочі та фрукти мають властивість темніти, тут вам на допомогу прийде лимонний сік - покропіть ним продукти, які переходять на темну сторону. Ви, мабуть, помітили, що деякі ягоди мають матове напилення. Малину, лохину та ожину для фото краще не мити - вони миттєво втрачають вигляд.
Якщо це приготовані - смажені, парові, гриль, фрі або тушковані - овочі, то вони повинні виглядати так, ніби ви їх щойно приготували.
Фон і поверхня
Ніколи не використовуйте картатий текстиль, він відволікає від їжі, а може навіть завадити камері навести фокус.
Не використовуйте непотрібний старий текстиль, який часто виглядає не дуже, а ще кольоровий текстиль з ефектом пом’ятості - у кадрі він виглядає як поролонова ганчірка.
Однотонні, не дуже фактурні тканини апетитних кольорів, серветки, паперові листи - так. Апетитні кольори - червоний, помаранчевий, лососевий, жовтий, бежеві тони, зелений, синій (глибокий і світлий) та похідні від них пастельні тони. Крафт потрібно використовувати тільки у тему, якщо це буде щось печене, м’ясне або у стилі кантрі.
Гарно підійдуть листи кольорового картону, гарні підставки, дерев’яний патерн (якщо немає дерев’яної поверхні, її можуть замінити частини ламінату, зібрані на столі). Але не зловживайте деревом, воно майже завжди викликає асоціації з селом. Якщо у вас страва на селянську тематику, то дерево її підкреслить, якщо ж щось більш складне та сучасне - воно впаде на вашу страву і роздушить її своєю вагою.
Подача
Тут все залежить від того, яку ідею несе зйомка. Щоб показати, як же смачно, іноді можна відрізати чи відкусити шматочок, створивши тим самим динаміку в кадрі. Намагайтеся не допускати того, щоб страва виглядала однорідно, робіть акценти. Наприклад, простий овочевий салат можна зробити цікавішим, якщо у нього нарізати огірки не звичними скибочками чи колами, а зробити слайси за допомогою овочечистки.
Якщо ви хочете надати простій страві більш вишуканий сенс, спробуйте додати в кадр гармонійний небанальний інгредієнт. Наприклад, прості млинці можна перетворити у французькі крепи, поклавши поряд карамелізовану грушу і вершковий сир.
Якщо ви хочете, щоб страва, яка вже охолола, виглядала ніби щойно з печі, додайте їй типові ознаки свіжості: блиск - змажте рослинною олією (за допомогою серветки або пензлика), свіжість - трохи покропіть прохолодною водою. М’ясо буде виглядати більш соковитим, якщо його трохи змазати медом у місці зрізу.
Не бійтеся легкої неохайності. Це, до речі, називається дьорті-стайл. Наприклад, під вашою печеною стравою залишився просмажений відбиток соку - супер, це саме те, що потрібно, щоб у всіх потекли слинки.
І остання важлива порада. Перш, ніж робити фото страви, обов’язково спробуйте її на смак. Важливо, щоб вона відповідала вашим очікуванням. І. звісно, викидати продукти - не еко-френдлі, адже слід подумати не тільки про красу, а й про користь.